Jak jsem změnila svůj život: Z práce, která mě ubíjela, k podnikání, které miluji
- Moment, kdy jsem si řekla "dost"
- První kroky byly nejistými
- Jak mi PPC reklamy změnily byznys (a život)
- Co přesně udělali profesionálové jinak než já sama
- Expanze do Českých Budějovic - nečekaná výzva
- Skutečný dopad na můj život (a to nejde jen o peníze)
- Co by měl vědět každý, kdo chce změnit kariéru
- Praktický návod, jak vám PPC reklamy mohou pomoci v rozjezdu
- Když se ohlédnu zpět...
Ještě před třemi lety jsem vstávala každé ráno s knedlíkem v krku. Další den v korporátu, další den plný meetingů, reportů a politikaření. Třináct let jsem pracovala jako HR manažerka pro velkou IT firmu. Na papíře skvělá kariéra, nadprůměrný plat, benefity. V realitě? Deprese, úzkosti, nespavost a pocit, že žiju život, který mi nepatří. Jenže co s tím? Mám hypotéku, dvě děti a manžela na volné noze. Nemůžu si dovolit jen tak odejít a "hledat štěstí", že?
A přesto jsem dnes tady. Sedím ve své vlastní poradně výživového poradenství, kterou mám už dva roky. Mám klienty, které miluji, dělám práci, která mě naplňuje, a konečně se cítím svobodná. Jak se to stalo? Náhoda, trocha odvahy a nečekaná pomoc v podobě PPC reklamy Olomouc, které mi umožnily rozjet byznys bez obrovských investic do marketingu. Ale nepředbíhejme...
Moment, kdy jsem si řekla "dost"
Byl pátek odpoledne, seděla jsem na další nekonečné poradě. Šéf právě oznamoval, že náš tým přebírá další agendu, protože kolegyně odchází na mateřskou a "nikdo nový se nabírat nebude". Jinými slovy - stejné peníze, dvojnásobek práce. Všichni kolem horlivě přikyvovali a já najednou cítila, jak se mi stahuje hrudník. Nemohla jsem dýchat. Vyběhla jsem na toaletu, zamkla se v kabince a poprvé v životě měla panický záchvat.
Ten večer jsem seděla s mužem a plakala. "Já už takhle nemůžu. Prostě nemůžu." Nečekal mě útěcha ve stylu "to bude dobrý". Místo toho se zeptal: "A co bys opravdu chtěla dělat, kdyby sis mohla vybrat cokoliv?" Byla to otázka, kterou jsem si už léta nepoložila.
Výživové poradenství. Vždy mě fascinovalo, jak jídlo ovlivňuje naše zdraví, energii, náladu. Sama jsem prošla dlouhou cestou od podváhy v dospívání přes obezitu po porodu až k nalezení rovnováhy. Pomáhala jsem kamarádkám, četla odborné knihy, absolvovala kurzy. Byl to koníček, vášeň - ale nikdy jsem to nevnímala jako možnou práci.
"Tak to zkus," řekl manžel jednoduše. "Máme úspory. Zkus to na částečný úvazek, uvidíme, jak to půjde."
O měsíc později jsem měla v ruce výpověď a registraci na rekvalifikační kurz.
První kroky byly nejistými
Kurz jsem zvládla s vyznamenáním. Moje první klientka byla kamarádka, pak její kamarádka, pak kolegyně mého muže. Pracovala jsem z obýváku a byla šťastná jako blecha. Měsíčně jsem měla 5-8 klientů, což mi pokrylo asi třetinu mého předchozího příjmu. Zbylé dvě třetiny jsme dorovnávali z úspor.
Byl to úžasný pocit svobody, ale zároveň jsem věděla, že to takhle dlouhodobě nepůjde. Musela jsem najít způsob, jak získat více klientů, vybudovat stabilnější byznys.
Zkoušela jsem všechno, co mě napadlo:
- Vytiskla jsem letáčky a roznášela je po čekárnách lékařů (většina skončila v koši)
- Založila jsem stránku na Facebooku a Instagramu (měla jsem 120 sledujících, většinou přátel a rodiny)
- Nabízela jsem slevy a akce typu 1+1 zdarma (přilákalo to jen lovce slev, kteří se nevraceli)
- Investovala do reklamy na Facebooku (stovky lajků, minimum skutečných klientů)
Po osmi měsících mě začínal přepadat strach. Úspory se tenčily, klientů nepřibývalo. Nejhorší bylo, že jsem věděla, že mám co nabídnout - moji stávající klienti měli skvělé výsledky a doporučovali mě. Jenže to nestačilo pro uživení rodiny.
A pak přišel zlomový moment. Jeden z mých klientů, Petr, byl marketingový konzultant. Po jednom sezení se mě zeptal, jak sháním nové klienty. Když jsem mu popsala své marné pokusy, jen zakroutil hlavou: "Víš, proč to nefunguje? Protože oslovuješ lidi, kteří tě v danou chvíli nepotřebují. Musíš se soustředit na ty, kteří aktivně hledají pomoc s výživou, a to přesně tam, kde jsi ty - v Olomouci a okolí."
Tehdy jsem poprvé slyšela o regionálně cílených PPC kampaních. A upřímně? Vůbec jsem netušila, o čem mluví.
Jak mi PPC reklamy změnily byznys (a život)
Petr mi doporučil agenturu SEOconsult.cz, se kterou měl dobré zkušenosti. Byl to krok do neznáma - měla jsem vrazit poslední úspory do něčeho, čemu jsem vůbec nerozuměla?
Na první schůzce mi vysvětlili koncept regionálních PPC kampaní tak, že jsem to konečně pochopila: Reklamy, které se zobrazují jen lidem v Olomouci a okolí, a to přesně ve chvíli, kdy hledají služby jako moje. Žádné plýtvání penězi na lidi z druhého konce republiky nebo ty, kteří o hubnutí vůbec nepřemýšlejí.
Provedli bezplatný audit mého webu a marketingových aktivit. Zjištění nebyla lichotivá:
- Můj web nebyl optimalizovaný pro vyhledávače ani pro mobily (přestože 72 % návštěvníků přicházelo z mobilů)
- Mé příspěvky na sociálních sítích byly hezké, ale nepřiváděly klienty
- Neměla jsem vůbec nastavené kampaně ve vyhledávačích, kde lidé aktivně hledají výživové poradce
- Facebook reklamy cílily příliš široce a na nekonkrétní publikum
S posledními penězi (doslova posledních 8 tisíc korun z našich úspor) jsem jim dala zelenou. Do pěti pracovních dnů byly spuštěné první kampaně, zaměřené čistě na Olomouc a okolí do 30 km.
První týden se nic moc nedělo. Chystala jsem se zavolat do agentury a zjistit, jestli kampaně vůbec běží. Druhý týden mi přišly dvě poptávky od potenciálních klientů. Třetí týden jsem musela odbíhat od večeře, abych zvládla všechny telefonáty. Čtvrtý týden jsem měla poprvé v životě plný diář na dva měsíce dopředu.
Během dvou měsíců jsem přešla z obýváku do pronajaté ordinace. Po půl roce jsem si mohla dovolit vlastní prostory v centru Olomouce. Dnes, po dvou letech, mám tři poradny (dvě v Olomouci, jednu v Prostějově) a tým tří výživových poradců, které jsem vyškolila.
Co přesně udělali profesionálové jinak než já sama
Čím přesně se lišil přístup odborníků od mých vlastních pokusů o marketing? Tady jsou klíčové body:
1. Precizní geografické cílení
Místo snahy oslovit celou republiku se soustředili výhradně na Olomouc a okolí. Dokonce rozlišovali jednotlivé části města a přizpůsobovali reklamy podle lokality. Například v blízkosti univerzity cílili více na studenty, v rezidenčních čtvrtích na rodiny.
2. Zaměřili se na aktivní vyhledávání
Na rozdíl od Facebooku, kde jsem ukazovala reklamy lidem, kteří možná mají zájem o zdraví (ale aktuálně nehledají poradce), PPC reklamy ve vyhledávačích zasahují ty, kteří aktivně hledají řešení. Velký rozdíl!
3. Optimalizace pro mobilní telefony
Když zjistili, že většina mých potenciálních klientů hledá na mobilu, kompletně předělali můj web pro mobilní zobrazení a přidali tlačítka pro okamžité zavolání nebo odeslání zprávy. Konverzní poměr (kolik návštěvníků se stane klienty) se zvýšil z 1,8 % na neuvěřitelných 9,2 %!
4. Testování různých sdělení
Vytvořili několik variant reklamních textů a průběžně je testovali. Zjistili například, že fráze "Zhubněte zdravě a natrvalo" funguje mnohem lépe než "Nutriční poradenství v Olomouci", přestože obě reklamy odkazovaly na stejnou stránku.
5. Vyladění podle denní doby
Překvapilo mě, že nastavili kampaně podle denní doby. Zjistili, že nejvíce lidí hledá výživové poradce brzy ráno (6-8 hodin) a pozdě večer (21-23 hodin). Právě v těchto časech jsme tedy byli nejviditelnější.
Expanze do Českých Budějovic - nečekaná výzva
Po roce a půl úspěšného fungování v Olomouci jsem se rozhodla pro odvážný krok - expandovat do dalšího města. Volba padla na České Budějovice, odkud pochází můj manžel a kde máme rodinné zázemí, což usnadnilo rozjezd.
Logicky jsem předpokládala, že můžeme použít stejnou strategii jako v Olomouci. Naivní představa! Rychle jsme zjistili, že PPC reklamy České Budějovice vyžadují zcela jiný přístup.
Tady jsou největší rozdíly, které mě překvapily:
1. Jiná mentalita a motivace klientů
V Olomouci byli moji klienti motivováni především zdravotními důvody nebo vzhledem. V Českých Budějovicích mnohem více rezonovala témata výkonnosti, energie a aktivního životního stylu. Museli jsme tedy upravit komunikaci i nabídku služeb.
2. Odlišné vyhledávací fráze
Zatímco v Olomouci lidé hledali "hubnutí Olomouc" nebo "výživový poradce Olomouc", v Budějovicích byly populárnější fráze jako "zdravé stravování České Budějovice" nebo "nutriční koučink Budějovice". Bez profesionální analýzy bych tyhle nuance nikdy neodhalila.
3. Silnější lokální konkurence
V Českých Budějovicích bylo překvapivě více výživových poradců a fitness center nabízejících podobné služby. To se projevilo i ve vyšších cenách za klik (průměrně 14 Kč oproti 9 Kč v Olomouci).
4. Jiné časové preference
Zatímco v Olomouci fungovaly konzultace hlavně odpoledne a večer, v Budějovicích byl velký zájem o ranní hodiny před prací. Museli jsme přizpůsobit nejen reklamy, ale i provozní dobu.
Díky těmto poznatkům jsme kompletně přepracovali strategii pro České Budějovice. Kampaně měly jiné texty, jiné cílení, dokonce i nastavení webu bylo trochu odlišné. S novým přístupem začala i budějovická pobočka prosperovat, i když trvalo déle, než se dostala na úroveň Olomouce.
A paradoxně - zkušenosti z Budějovic nám pomohly vylepšit i olomoucké kampaně. Inspirovalo nás to k zavedení nových služeb (například výživové plány pro sportovce), které jsme původně v Olomouci nenabízeli, ale ukázaly se jako velmi žádané i tam.
Skutečný dopad na můj život (a to nejde jen o peníze)
Když se dnes podívám zpět na posledních pár let, vidím, jak ohromnou změnou jsem prošla – a to díky rozhodnutí zariskovat a změnit svůj život, i když to zpočátku vypadalo nemožně.
Z finančního hlediska:
- Překvapivě vydělávám více než v korporátu – ale s neporovnatelně větší svobodou
- Místo jednoho zdroje příjmu mám několik (individuální konzultace, skupinové programy, online kurzy)
- Nemusím prosit o dovolenou nebo marodit s neschopenkou – svůj čas si organizuji sama
- Vybudovala jsem firmu, která má hodnotu a kterou bych případně mohla i prodat
Ze zdravotního hlediska:
- Zmizely moje panické ataky a úzkosti
- Spím klidně celou noc – poprvé po mnoha letech
- Mám energii na rodinu i koníčky, ne jen na přežití pracovního dne
- Konečně praktikuji to, co kážu – zdravý životní styl, dostatek pohybu, minimální stres
Z osobního hlediska:
- Mám pocit, že opravdu pomáhám lidem – vidím konkrétní výsledky své práce
- Vybudovala jsem si respekt a jméno v oboru, který miluji
- Moje děti vidí, že práce může být radostí, ne nutným zlem
- Můžu být autentická, nemusím hrát korporátní hry a přetvařovat se
A víte, co je na tom všem nejlepší? Dnes pomáhám dalším lidem projít podobnou transformací. Mnoho mých klientů původně přišlo kvůli hubnutí, ale postupně zjistili, že jejich problém s jídlem byl jen symptomem hlubšího nespokojení – s prací, vztahem, životním směřováním. A já jim můžu říct: "Ano, změna je možná. Ano, ten strach je normální. A ano, na druhé straně je to mnohem lepší, než si dokážeš představit."
Co by měl vědět každý, kdo chce změnit kariéru
Pokud přemýšlíte o změně kariéry, ráda bych se s vámi podělila o několik poznatků z vlastní zkušenosti:
1. Nečekejte na dokonalý moment – nikdy nepřijde
Kdyby manžel neonemocněl a já nemusela zůstat týden doma a přemýšlet, možná bych v té korporátní práci byla dodnes. Někdy musíte skočit, i když nemáte stoprocentní jistotu, že dopadnete na nohy.
2. Začněte malými kroky, ne velkou revolucí
Nepotřebujete hned dát výpověď. Já začala chodit na kurzy a konzultovat první klienty ještě při zaměstnání. Rozjíždějte novou kariéru postupně, vedle stávající práce, dokud se neujistíte, že je to správná cesta.
3. Finanční polštář je nutnost, ne luxus
Naše úspory nám daly čas, který jsem potřebovala, abych rozjela byznys. Bez nich by to bylo mnohem těžší a stresovější. Snažte se mít alespoň na 6 měsíců života, než skočíte do neznáma.
4. Využijte odbornou pomoc v oblastech, kde si nevěříte
Pro mě to byl marketing. Mohla jsem se dál trápit a plýtvat penězi na neefektivní pokusy, nebo investovat do profesionální pomoci. Ta druhá cesta byla nakonec mnohem levnější.
5. Nevzdávejte se při prvních nezdarech
Ty první měsíce, kdy jsem měla jen pár klientů, byly těžké. Pochybovala jsem o sobě i o svém rozhodnutí. Dnes jsem ráda, že jsem vytrvala.
6. Využijte sílu lokálního marketingu
Tohle je obzvlášť důležité, pokud začínáte s omezeným rozpočtem. Zaměřte se nejprve na své město a okolí. S regionálními PPC kampaněmi můžete být vidět i s minimálním rozpočtem – ale jen ve vašem okolí, kde můžete reálně působit.
Praktický návod, jak vám PPC reklamy mohou pomoci v rozjezdu
Pokud přemýšlíte o vlastním podnikání nebo jste právě začali, regionální PPC kampaně mohou být způsob, jak se dostat k prvním klientům bez ohromných investic. Tady je jednoduchý postup:
1. Začněte s analýzou svého okolí
Zjistěte, jestli ve vašem městě existuje dostatečný trh pro vaše služby. Kolik je potenciálních klientů? Jaká je konkurence? Jaké jsou typické ceny? Tato data vám pomohou realisticky nastavit očekávání.
2. Vytvořte jednoduchý, ale funkční web
Nepotřebujete drahý web od agentury. Na začátek stačí jednoduchá prezentace, která jasně říká, co děláte, pro koho a jak vás kontaktovat. Hlavně musí být optimalizovaná pro mobilní telefony!
3. Stanovte si realistický rozpočet
Začněte s částkou, kterou si můžete dovolit "ztratit" – v mém případě to bylo 8 tisíc korun. Počítejte s tím, že první měsíc je spíše o testování a ladění, skutečné výsledky přijdou později.
4. Zvažte pomoc profesionálů
Můžete se samozřejmě pustit do PPC reklam sami – existuje spousta návodů a kurzů. Ale upřímně, pokud nemáte zkušenosti, pravděpodobně proděláte více peněz na neefektivních kampaních, než kolik by stála odborná pomoc. V mém případě se investice do služeb SEOconsult.cz vrátila během prvního měsíce.
5. Buďte trpěliví a vytrvalí
Výsledky nepřijdou přes noc. Moje kampaně začaly skutečně fungovat až po dvou týdnech a do plné efektivity se dostaly po měsíci. Důležité je nevzdat to při prvních nezdarech a dát procesu čas.
6. Postupně rozšiřujte záběr
Jakmile máte stabilní přísun klientů z vašeho nejbližšího okolí, můžete postupně rozšiřovat okruh působnosti. Ale nikdy neztrácejte výhodu lokálního zaměření – právě to vás odlišuje od velkých, anonymních firem.
Když se ohlédnu zpět...
Když se dnes podívám zpět na svou cestu, vidím, jak transformativní to byl proces. Z nešťastné korporátní manažerky jsem se stala spokojenou podnikatelkou, která každý den vidí konkrétní dopady své práce.
Ano, byly chvíle strachu a pochybností. Ano, byl to risk. Ale když dnes ráno vstávám, nemusím se nutit z postele. Těším se na své klienty, na své kolegyně, na výzvy, které den přinese. A to je k nezaplacení.
Jestli vám z tohoto článku má zůstat jediná myšlenka, pak tato: Změna je možná. I když se zdá nemožná. I když se bojíte. I když všichni kolem vás říkají, že jste se zbláznili. Pokud máte sen a jste ochotni pro něj pracovat, existují nástroje a lidé, kteří vám pomohou ho uskutečnit.
A pokud vám můžu dát jednu konkrétní radu – začněte lokálně. Využijte sílu regionálního marketingu a PPC reklam, které vám umožní oslovit ty správné lidi na správném místě ve správnou chvíli. Pro mě to byl klíč, který odemkl dveře k životu, který jsem vždycky chtěla žít.
Tak co, jste připraveni na svou změnu?
Publikováno: 10. 05. 2025
Kategorie: Podnikání